واکسن کووید19 و سوالات رایج در مورد آن

واکسن کووید19 و سوالات رایج در مورد آن

اکنون که واکسن کرونا یا کووید 19 مجاز و توصیه شده در کشورها وجود دارد، اطلاعات دقیق واکسن حیاتی می باشد. ما در این مقاله به به سوالات مرتبط با واکسن کووید19 و سوالات رایج در مورد آن میپردازیم.

چندین نوع مختلف واکسن در حال تولید میباشد؟

همه آنها به سیستم ایمنی بدن ما یاد می دهند که چگونه ویروس کووید 19 را شناسایی کرده و با ان مبارزه نماید.گاهی این روند میتواند علایمی مثل تب را ایجاد نماید,که نشانه دفاع طبیعی بدن هستند و از طرفی باعث حفاظت بدن نیز می گردند.واکسن های کووید19 به بدن در ایجاد ایمنی دربرابر ویروس کمک می کنند ,بدون اینکه فرد را مبتلا بکنند.عملکرد انواع مختلف واکسن به روشهای متفاوتی است.اما در کل بدن با ذخیره اطلاعات درحافظه لفوسیتهای T وB روبرو شده ونحوه مبارزه با ویروس(از طریق واکسن) رابه خاطر می آورد.

سوالات متداول در خصوص واکسن کووید19

سوالات متداول در خصوص واکسن کووید19

سوالات متداول در خصوص واکسن کووید19

1-آیا واکسن کووید19 میتواند فرد را مبتلا به کووید کند؟

خیر. هیچ یک از واکسن های مجاز و توصیه شده یا واکسن های در حال تولید حاوی ویروس زنده نیستند که باعث ایجاد کووید 91 شوند.این بدان معنی است که این واکسن نمی تواند شما را بیمار بنماید.

2-چگونه می توان فهمید که کدام منبع اطلاعاتی در خصوص واکسن کووید 19 دقیق است؟

دانستن اینکه کدام منبع اطلاعاتی مورد اعتماد است شاید مشکل باشد. درباره یافتن اطلاعات واکسن بیشتر بدانید

تزریق واکسن کووید 19

تزریق واکسن کووید 19

3-آیا پس از تزریق واکسن کووید 19 آیا ازمایش ویروسی برای کرونا مثبت است؟

خیر. واکسنه ای مجاز و توصیه شده و نه واکسن های در حال تولید نمی توانند باعث آزمایشات مثبت ویروسی شوند, اگر بدن شما به واکسن ایمنی نشان بدهد,احتمال دارد در برخی از ازمایشات انتی بادی آزمایشات مثبت داشته باشید.محققین در حال حاضر در حال بررسی چگونگی اثر واکسن بر نتایج انتی بادی هستند.

4-اگر قبلا مبتلا به کووید 19 بودم و بهبود یافته ام ,آیا هنوز باید واکسن کرونا تزریق نمایم؟

بله.با وجه به خطرات شدید حاصل از ابتلا به کووید19 و امکان عفونت مجدد با این ویروس,واکسن باید تزریق گردد صرف نظر از اینکه قبلا به عفونت کووید19 مبتلا بوده اید.در مورد اینکه چه مدت پس از ابتلا به کووید19،مصون می مانید و بیمار نمی شوید CDC در حال تحقیق است که به آن”ایمنی طبیعی“ میگویند. که در افراد مختلف متفاوت است.برخی شواهد نشان میدهد ایمنی طبیعی خیلی طولانی نباشد.

مصونیت طبیعی و ایمنی(ناشی از واکسن) جنبه های مهمی است که کارشناسان در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایند.

5-آیا واکسیناسیون من را از بیماری با کووید19 محافظت مینماید؟

بله.واکسیناسیون محیطی برای بدن فراهم مینماید تا سیستم ایمنی بدن شما ویروس را شناسایی نماید و با آن مقابله نماید,این روند شما را از بیمار شدن محافظت مینماید. محافظت درمقابل بیماری مهم است به دلیل اینکه حتی اگربسیاری از افراد ابتلا خفیف از بیماری داشته باشند,دیگران ممکن است به یک بیماری شدید مبتلا گردند که عوارض یسیار زیلدی برای بیمار ایجاد نماید.هیچ راهی برای اینکه چگونه ویروس بر بدن شما در اثر ابتلا اثر میگذارد وجود ندارد.

6-آیا واکسن کووید19 DNA من را تغییر میدهد؟

خیر. واکسن کووید19 mRNA به هیچ وجه تغییری در DNAشما ایجاد نمیکنند.واکسنها انواع مختلفی دارند (که بعدا توضیح داده میشوند)وارد هسته سلولهای ما نمیشود ,یعنی مکانی که DNA ما در آن نگهداری میشود.

تزریق واکسن کووید 19 برای من بی خطر هست

تزریق واکسن کووید 19 برای من بی خطر هست

7-اگر بخواهم روزی بچه دار بشوم آیا تزریق واکسن کووید 19 برای من بی خطر هست؟

بله.بر اساس دانش فغلی ,محققین معتقدند که واکسن کووید19 بعید است خطری برای شخصی که قصد باردارشدن در کوتاه مدت یا بلند مدت را دارد ایجاد کند.دانشمندان هر وتکسنی را به دقت از نظر عوارض جانبی فوری و تاخیری تا سالها بعد مطالعه میکنند. واکسن های کووید 19 اکنون دقیقا مورد مطالعه قرار میگیرند و برای سالهای طولانی بررسی میشوند.مانند سایر واکسنهادر حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه واکسن کووید 19باعث ایجاد مشکلی در بارداری از جمله تکامل جفت شود وجود ندارد.

8-کدام یک از این گزینه ها باعث ایجاد ایمنی طولانی تر میشوند ابتلا به ویروس کووید 19 یا حفاظت با واکسن؟

ایمنی فردی که مبتلا به ویروس میشود اینی طبیعی هست بسته به شدت بیماری وفرد با فرد متفاوت است.چون ویروس رفتارهای جدید ومتفاوت دارد مصونیت ناشی از ابتلا واقعا نامشخص است.و اینکه تا چه حد دوام داشته باشد.شواهد حاکی است که 90 روز پس از اولین آلودگی با ویروس ابتلا مجدد غیر معمول است.

تا زمانیکه که اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد واکسن در شرایط بدن افراد نباشد علامت افراد هم بعد از واکسن نامشخص است.محققین CDC در تلاشند که عمر مصونیت در اثر ابتلا طبیعی به ویروس و مصونیت ناشی از واکسن را بیشتر بدانند.

9-اگر فردی در حاضر مبتلا است و بهبود یافته نیاز به واکسن دارد؟

بله.با توجه به مخاطرات شدید مرتبط با کووید 19 و احتمال عفونت مجدد با کووید, باید صرف نظر از اینکه قبلا فرد مبتلا شده یا نشده واکسن تزریق گردد.اگر برای بهبود علایم بیماری شما انتی بادی مونوکلونال یا پلاسما حاوی انتی بادی استفاده شده ,90 روز قبل از تزریق واکسن صبر نمایید.اگر نوع درمان را نمیدانید از پزشک خود سوال بفرمایید.محققین هنز نمیدانند چه کسی بعد از بهبودی از کووید 19 دوباره مجدد مبتلا میگردد.این مصونیت بعد از ایتلا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حداقل تا 90 روز) بندرت ابتلا مجدد داریم.

10-مواد نگهدارندۀ واکسن چیست؟

واکسن های موجود فاقد تخم مرغ و مواد نگدارنده یا لاتکس هستند .برای بررسی لیست کامل مواد لطفا اطلاعات واکسن را مطالعه بفرمایید.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی

رعایت فاصله گذاری اجتماعی

11-اگر دو دوز واکسن زدم نیاز هست ماسک بزنم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بکنم؟

بله. CDC توجه به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری را برای کووید19 هنوز بعد از استقاده از واکسن توصیه میکند.چون اطلاعات کافی هنوز بعد از واکسن در دسترس نیست .از طرفی مقدار ایمنی اعمال شده با واکسن و تعداد افراد واکسینه و شیوع ویروس در جوامع بر این امر بطور مستقیم موثر است. هنوز مشخص نیست که گرفتن واکسن مانع از انتشار ویروس به افراد دیگر میشود حتی اگر شخص بیمار نباشد.

12-چند تزریق نیاز هست؟

واکسن فایزر دو بار با فاصله 21 روز ,واکسن مدرنا دو بار با فاصله یکماه .دوز دوم زودتر نباید تزریق شود(3 هقته تا یکماه) .واکسن هایی که در فاز 2 بالینی هستند در حال بررسی می باشند.

13-آیا میتوان واکسن را همزمان با بقیه واکسن ها تزریق کرد؟

اگر اول واکسن کووید دریافت کردیدتا حداقل 14 روز واکسن آنفلونزا و واریسلا زوستر نزنید. اگر اول واکسن دیگری گرفتید 14 روز برای تزریق واکسن کرونا صبر بفرمایید.

14-افراد باردار و شیردهی در واکسن چگونه است؟

ممکن است برای واکسن کرونا انتخاب شوند.تصور میشود واکسن های نوع mRNA خطربرای نوزادان شیر خوار ندارند.هنوز اطلاعات کافی در دست نیست. ولی به نظر نمی رسد که ریسک در شیر خواران و افراد باردار داشته باشد.

CDC: Center for Disease Control and Prevention

منبع: medicalnewstoday

 
# ##
0 0 امتیازها
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا دیدگاه بگذارید.x
()
x