خواب سالم و ناسالم در کودکان

خواب سالم و ناسالم در کودکان

کابوس های شبانه در کودکان بخصوص در سنین مدرسه شایع هستند. نیمی از کودکان ۳ تا ۶ ساله و ۲۰ درصد کودکان ۶ تا ۱۲ ساله کابوس شبانه را تجربه می‌کنند ولی درصد کمی از این کودکان دچار اختلالات کابوسی و وحشت های شدید در خواب می شوند. ما در این مقاله میخوایم در مورد خواب سالم و ناسالم در کودکان را به شما توضیح بدیم.

والدین باید توجه کنند که اگر کودکشان حداقل دو کابوس در طی هفته و در مدت ۶ ماه داشته باشد باید توسط متخصص اعصاب و روان ارزیابی شود. کودکان بالای ۶ سال با کابوس شبانه مکرر نیاز به مداخله و ارزیابی توسط پزشک دارند. اگر کودکتان در اواخر شب دچار کابوس شد و پس از هشیاری ترسیده یا عصبانی بود او را آرام کرده و بخواهید که کابوس را برای شما تعریف کند.

کودک ممکن است در به خواب رفتن مجدد دچار مشکل شود ولی اگر کابوس در اوایل خواب (معمولا ۴ ساعت اول خواب) بروز کند و کودک در حین کابوس گیجی و منگی داشته و شما را نشناسد و ناآرام و مضطرب جیغ زده و هذیان بگوید و شما قادر به آرام کردنش نباشید، بلافاصله بعد از این حالت به خواب خواهد رفت. کودک احتمالا هنگام صبح چیزی از شب قبل به خاطر نخواهد آورد ( و بهترین واکنش والدین در این حالت آن است که کودک را بیدار نکنند).

نکات مهم درباره خواب سالم

نکات مهم درباره خواب سالم

نکات مهم درباره خواب سالم و ناسالم در کودکان

۱. کابوس مکرر با بی خوابی، اضطراب و افسردگی مرتبط است. کابوس ها می توانند منجر به بروز و یا پیشرفت مشکلات قلبی خصوصا در نوجوانان و بزرگسالان شوند. افرادی که اغلب از کابوس های شبانه شکایت می کنند نیاز به اقدامات احتیاطی بیشتری جهت بیماری های قلبی و اعصاب و روان دارند.

۲. افرادی که دچار کابوس های مکرر بیش از ۲ بار در هفته هستند در مقایسه با افرادی که کابوس ندارند در بخواب رفتن و تداوم خواب دچار مشکل خواهند شد.

۳. در بخش سوم مقاله ی خواب سالم و ناسالم در کودکان به : خواب خوب خلق کودک و بزرگسال را تنظیم کرده و فرد را از مشکلات روحی-روانی و قلبی می رهاند.

۴. در مطالعه ای که از طریق پرسشنامه کابوس شبانه و نحوه خواب در طی شب توسط یک تیم تحقیقاتی در بیمارستانی در keio انجام شد مشخص گردید ۱۵ درصد از بیماران قلبی بزرگسال حداقل یک کابوس در ماه و اختلالات تنفسی حین خواب داشتند (زنان بیش از مردان )

۵. کودکانی که از تبلت و موبایل در ساعاتی قبل از خوابیدن استفاده می‌کنند مشکلات به خواب رفتن و کابوس بیشتری دارند.

خواب سالم و ناسالم در کودکان

خواب سالم و ناسالم در کودکان

۶. در کودکان از سن ۲ سالگی تا دوران نوجوانی کابوس شبانه شایع است. کابوس شبانه همان طور که گفته شد اگر بیش از ۲ بار در هفته اتفاق بیافتد ممکن است روی رشد فکری و شناختی کودک تاثیر بگذارد. گاهی این ترس ها به بیداری هم منتقل می شود و یا می تواند ناشی از واقعیت های روزانه کودک مثل شروع مهد کودک، تولد فرزند جدید و یا ترس ها و اضطراب های درون خانواده باشد و آرامش دادن به کودک در طی روز کمک زیادی به او خواهد کرد.

والدین باید به علت ترس های کودک گوش دهند. مثلا اگر می گوید غول ها در جایی پنهان شده اند باید به او اطمینان دهید که چیزی در آن محل وجود ندارد و یکی از اسباب بازی هایش را به عنوان محافظش در کنارش بگذارید.‌ بعد از کابوس به سمت کودک بروید و او را آرام کرده به رختخواب برگردانید. عبارت همیشگی قبل از خواب را به او بگویید و خیلی زود اتاق را ترک کنید. تقویمی برای ثبت دفعات کابوس آنها داشته باشید و اگر بیش از ۲ بار در هفته تکرار شد به پزشک فوق تخصص کودکان مراجعه کنید.

کاهش خواب نیمروزی

کاهش خواب نیمروزی

۷. برای کاهش اضطراب ها که مشخصه آن گریه، بی قراری، ترک اتاق خواب و جستجوی والدین در وسط شب،‌مقاومت در به خواب رفتن یا صدا زدن مکرر والدین می باشد، قبل از خواب کودک آرام و ساکت کنار کودک بنشینید تا بخواب رود. فاصله خود را از تخت کودک به تدریج بیشتر کنید.

به مقاومت کودک خونسرد اما مصمم پاسخ دهید. از تماس چشمی با کودک پرهیز نموده و برای وی کتاب بخوانید تا آرام آرام به خواب رود. اگر با بی قراری از اتاق خود خارج می شود تا چند شب کاری کنار او انجام دهید تا اطمینان یابد که به او نزدیک هستید

8.کاهش خواب نیمروزی زودتر کردن و منظم نمودن خواب، برگرداندن کودک به رختخواب، پاداش دادن به کودکان ۲ تا ۴ ساله بصورت ستاره و بردن به مهمانی و تفریحگاه برای بچه های بزرگتر، وابسته نکردن کودک به یک والد و نوبتی کردن والدین برای بردن کودک به رختخواب و در نهایت تغییر جای خواب کودک قبل از زایمان کودک بعدی از جمله مواردی هستند که باید توسط والدین مورد توجه قرار گیرند. با بیدار شدن کودک حداقل ۵ دقیقه صبر کنید و اگر دیدید کودک به شما نیاز دارد به سمتش روید چون اکثر کودکان مجددا به خواب میروند.

۹. نیاز شیرخواران و کودکان به خواب :

  • تولد تا ۳ ماهگی ۱۶ تا ۲۰ ساعت در شبانه روز(پریودیک ۱ تا ۴ ساعت خواب و بیداری )
  • ۴ تا ۱۱ ماهگی: ۱۲ تا ۱۶ ساعت در شبانه روز که ۷۰ درصد خواب در شب خواهد بود و تداوم دوره خواب ۶ تا ۸ ساعت (الگوی خواب ناپیوسته تا ۶ ماهگی طبیعی است )
  • ۱ تا ۲ سال: ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شبانه روز. ۱.۵ تا ۲ ساعت خواب روزانه ( پیک اضطراب جدایی بین ۹ تا ۱۸ ماهگی است )
  • ۳ تا ۵ سالگی: ۱۰ تا ۱۳ ساعت در یک شبانه روز . نیم تا یک ساعت خواب روزانه (با بلند شدن شبانه )

در پایان به آخر مقاله ی خواب سالم و ناسالم در کودکان رسیدیم . شما همچنین میتوانید مقاله ای مربوط به سردرد در کودکان مطالعه بفرمایید

 
# ##
5 1 امتیاز
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فهرست
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا دیدگاه بگذارید.x
()
x