متخصص مغز و اعصاب کودکان چه کاری انجام می دهد؟

متخصص مغز و اعصاب کودکان کیست؟

مغز و سیستم عصبی مرکز هر کاری است که بدن انسان انجام می دهد، از نفس کشیدن و تپش قلب تا گرفتن مداد و رانندگی با ماشین. وقتی سیستم عصبی درست کار نکند، می تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

متخصصان مغز و اعصاب پزشکانی هستند که در درمان بیماری هایی که بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارند تخصص دارند. این می تواند شامل مغز، اعصاب، ستون فقرات و عضلات باشد. مشکلات در این مناطق می تواند شرایطی مانند سردرد، تشنج، مولتیپل اسکلروزیس یا تأخیر در رشد را ایجاد کند. متخصصان مغز و اعصاب کودکان در درمان این شرایط در کودکان تخصص دارند.

متخصص مغز و اعصاب کودکان چه کاری انجام می دهد؟

در حالی که متخصصان مغز و اعصاب کودکان بیشتر شرایط مربوط به سیستم عصبی را درمان می کنند، آنها به طور خاص با  نوزادان کودکان و نوجوانان کار می کنند. آنها به عنوان پزشك مغز واعصاب كودكان، كودكان را از بدو تولد تا 18 یا 19 سالگی درمان می كنند. آنها برای رفع نیازهای منحصر به فرد کودک، از جمله شرایط خاص کودک، آموزش دیده اند.

یک متخصص مغز و اعصاب کودکان طیف گسترده ای از بیماران را مشاهده خواهد کرد. آنها شرایط عصبی شایع تری مانند میگرن، صرع یا فلج مغزی و همچنین بیماری های پیچیده یا نادر مانند آسیب مغزی، اختلالات متابولیکی و بیماری های عصبی دژنراتیو را درمان می کنند.

از آنجا که زمینه بسیار گسترده است، برخی از متخصصان مغز و اعصاب ممکن است تمرکز خود را بر روی شرایط خاصی بگذارند که بسیار پیچیده است یا نیاز به درمان گسترده دارند. به عنوان مثال می توان به صرع، فلج مغزی، سکته مغزی و تومورهای مغزی اشاره کرد.

آزمایش هایی که متخصص مغز و اعصاب انجام می دهد؟

تست عملکرد حرکتی: یک فوق تخصص مغز و اعصاب با درخواست از کودک برای فشار دادن و کشیدن دستهای پزشک با استفاده از دست و پاها، عملکرد حرکتی را بررسی می کند. همچنین ممکن است از کودک خواسته شود انگشتان پزشک را فشار دهد یا بپرد، پرش کند یا روی خط راست راه برود.

معاینه حسی: این تست توانایی احساس کودک را بررسی می کند. ممکن است از ابزارهای مختلفی استفاده شود، از جمله سوزن و ابزارهای دیگر. متخصص مغز و اعصاب نوزادان و کودکان ممکن است پاها، بازوها یا سایر قسمت های بدن کودک شما را لمس کند و از او بخواهد احساس (تیز بودن، گرم، سرد و غیره) را تشخیص دهد.

رفلکس های کششی عضله (رفلکس های تاندون عمیق): این کار اعصاب محیطی و نخاع را آزمایش می کند. این کار توسط متخصص مغز و اعصاب با استفاده از چکش رفلکس روی زانو یا آرنج انجام می شود و قوس رفلکس بین اعصاب که باعث انقباض عضلات می شود را آزمایش می کند.

اگر مشکلی در اعصاب وجود داشته باشد، ممکن است پاسخ کمی داشته باشد یا هیچ پاسخی نداشته باشد. اگر کودک از نوعی آسیب نخاعی را تجربه کند ، ممکن است یک پاسخ تشدید شده وجود داشته باشد. رفلکس های کاهش یافته یا تشدید شده سریع می توانند در برخی از بیماران از نظر فیزیولوژیکی طبیعی باشند.

رفلکس های نوزادان و شیر خواران: نوزادان از نظر رفلکس  بررسی می شوند. این بازتاب ها در اوایل زندگی شیرخواران وجود دارد و ممکن است با افزایش سن کودک متوقف شود.

آزمایش هایی که متخصص مغز و اعصاب انجام می دهد؟

رفلکس های بدوی عبارتند از:

چشمک زدن: با تاباندن نور در چشم کودک بررسی می شود تا چشمک بزند.

رفلکس کف پا: هنگامی که کف پای نوزاد تحریک می شود، اغلب انگشتان پا بالا می روند. بعد از سن 1/2 تا 2 سالگی، اگر انگشتان پا بالا بروند، غالباً نشانه اختلال سیستم عصبی مرکزی است.

خزیدن: کودک را روی شکم خود قرار می دهند تا ببیند آیا حرکت خزنده دارد یا خیر.

رفلکس مورو: رفلکسی که معمولاً بعد از 6 ماهگی از بین می رود، این رفلکس زمانی است که هر تغییر حرکتی ناگهانی باعث می شود کودک دستانش باز شود و سرش را به عقب برود.

گرفتن توسط انگشتان دست و پا: نوزاد در اطراف انگشتی که نزدیک انگشتان دست و پا قرار می گیرد انگشت معاینه کننده را خواهد گرفت.

رفلکس تونیک گردن: این رفلکس معمولاً پس از 6 ماهگی از بین می رود. برای آزمایش آن، کودک دراز کشیده و رو به بالا کشیده می شود اگر سر به یک طرف بچرخد، بازوی آن طرف  باز می شود، در حالی که بازوی دیگر از آرنج و شانه خم می شود.

تعادل و هماهنگی: با نظارت بر نحوه راه رفتن یا ایستادن کودک می توان تعادل وی را بررسی کرد. بعلاوه، ممکن است از کودکان بزرگتر خواسته شود با چشمان بسته بایستند در حالی که پزشک به آرامی کودک را از این سو به آن سو می کشد.

معاینه عصبی همیشه با توجه به تصویر کامل مغز و اعصاب تفسیر و عمل می شود.

بیشتر اوقات پزشک خانواده فرزند شما قادر به درمان مشکلاتی است که در طی رشد طبیعی کودک شما ایجاد می شود. با این حال، اگر کودک شما تشنج، میگرن مزمن، اختلالات رشد یا ضعف در عضلات را تجربه کند، لازم است به فوق متخصص مغز و اعصاب نوزادان و کودکان مراجعه کنید.

چه زمانی کودک من باید به متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کند؟

یک متخصص مغز و اعصاب کودکان آموزش تخصصی برای درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی در کودکان زیر هجده سال دارد. در اینجا چند نمونه از اختلالات عصبی درمان شده توسط متخصص مغز و اعصاب کودکان آورده شده است

• اختلالات رفتاری و پرخاشگری
  • اختلالات یادگیری ADHD
  • سردردها
  • فلج مغزی
  • تشنج های نوزادی و تب تشنج و صرع
  • اختلالات رشد دور سر
  • تاخیر در گردن گرفتن و نشستن و راه رفتن

ADHD مخفف کلمه اختلال بیش فعالی با کمبود توجه است و می تواند توانایی کودکان در انجام تکالیف در مدرسه و سایر وظایف را تحت تأثیر قرار دهد. برای تعیین اینکه آیا کودک شما به ADHD مبتلا است، معاینه و تشخیص پزشکی لازم است.

برخی از علائم رایج ADHD عبارتند از:

• مشکل در تمرکز
  • تلاش برای درک صحیح دیگران
  • خلق و خوی مزاحم
  • لرزش
  • رویاپردازی
  • اشتباهات و مشکلات در سازماندهی

اگر کودک شما برخی از این علائم را تجربه می کند، بهتر است که آنها را یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ارزیابی کند.

گاهی اوقات بچه ها ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها، کنار گذاشتن وعده های غذایی یا کم آبی بدن دچار سردرد شوند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان می تواند به شما کمک کند تا دلیل سردرد کودک شما را تشخیص دهد و می تواند علت سردرد و درد ناشی از آن را تسکین دهد. فلج مغزی یک ناتوانی جسمی است که بر حرکت و گفتار و شناخت تأثیر می گذارد. این بیماری می تواند در صورت آسیب به مغز در طی بارداری یا بعد از آن رخ دهد.

علل فلج مغزی متفاوت است و علائم آن در هر فرد متفاوت است. اگرچه در حال حاضر درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد، اما روش هایی برای درمان و مدیریت این اختلال عصبی وجود دارد.

صرع نوعی بیماری در سیستم عصبی است که منجر به تشنج می شود. ممکن است تشنج هم در بزرگسالان و هم در نوزادان کودکان و نوجوانان اتفاق بیفت، اما تشخیص تشنج در نوزادان و کودکان نیاز به رویکرد تخصصی تری دارد.

این امر به شایع ترین اختلال مغزی درنوزادان وکودکان تبدیل می کند. از (الکتروانسفالوگرام EEG) می توان برای تعیین نوع تشنج و احتمال عود تشنج استفاده کرد. اوتیسم نمونه ای از اختلال رشد در کودکان است. اوتیسم با دشواری در برقراری ارتباط و ایجاد روابط با افراد دیگر تعریف می شود. به طور معمول، علائم اوتیسم در مراحل اولیه رشد کودکی رخ می دهد.

# ##
5 2 امتیازها