فوق تخصص مغز و اعصاب نوزادان و کودکان کیست؟

فوق تخصص مغز و اعصاب نوزادان و کودکان، یا متخصص مغز و اعصاب کودکان، پزشکی است که کودکانی را که در سیستم عصبی خود مشکل دارند درمان می کند. مشکلات سیستم عصبی می تواند از مغز، ستون فقرات، اعصاب یا عضلات شروع شود. اینها می تواند منجر به مشکلاتی مانند تشنج ، سردرد یا تأخیر در رشد شود.

فوق تخصصان مغز و اعصاب، نوزادان و کودکان از بدو تولد تا هیجده سالگی را معالجه می کنند. اهم وظایف آنها توجه به تکامل مغزی و عصبی نوزادان و کودکان است.

فوق تخصص مغز و اعصاب نوزادان و کودکان کیست؟

متخصص مغز و اعصاب کودکان، پزشکی است که کودکانی را که در سیستم عصبی خود مشکل دارند درمان می کند. مشکلات سیستم عصبی می تواند از مغز، ستون فقرات ، اعصاب یا عضلات شروع شود. اینها می تواند منجر به مشکلاتی مانند تشنج، سردرد یا تأخیر در رشد و روند تکامل عصبی کودک شود.

خدمات متخصصین مغز و اعصاب کودک

متخصصین مغز و اعصاب کودک چه نوع خدماتی را ارائه می دهند؟

• متخصصان مغز و اعصاب کودکان اغلب شرایط زیر را تشخیص، درمان و مدیریت می کنند:
  • تشنج و صرع
  • مشکلات عضلانی که ممکن است باعث ضعف شوند، مانند: دیستروفی عضلانی یا نوروپاتی
  • سردرد، از جمله میگرن و ضربه مغزی
  • اختلالات رفتاری از جمله اختلال کمبود توجه، بیش فعالی (ADHD)، تیک و سندرم تورت و مشکلات خواب
  • اوتیسم
  • اختلالات رشدی، از جمله فلج مغزی، تأخیر در گفتار، تأخیر در مراحل حرکتی و موارد هماهنگی
  • ناتوانی ذهنی
  • ناهنجاری های مادرزادی، که مشکلاتی در نحوه شکل گیری یا رشد مغز است
  • سکته مغزی و آسیب مغزی (TBI)
  • شرایط ژنتیکی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد
  • مشکلات خود ایمنی که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد (مانند مولتیپل اسکلروزیس)
  • عفونت یا التهاب مغز (مانند مننژیت یا انسفالیت)
  • تومورهای مغزی

متخصصان مغز و اعصاب کودک چه نوع آزمایشاتی را سفارش می دهند؟

متخصصان مغز و اعصاب کودک اغلب با شنیدن علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی کودک شما تشخیص می دهند، اما در بعضی مواقع آزمایش های بیشتری برای تشخیص لازم است.

آزمایشات رایجی که متخصصان مغز و اعصاب کودک سفارش می دهند شامل موارد زیر است:

•   EEG (الکتروانسفالوگرام) آزمایشی است که به دنبال مشکلات مربوط به فعالیت الکتریکی در مغز شما است. از این آزمایش می توان برای یافتن تشنج و اطمینان از اینکه مغز کودک شما انواع فعالیت های الکتریکی مورد انتظار را برای سن خود ایجاد می کند، استفاده کرد.
  • MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) یا سی تی اسکن از انواع آزمایشات تصویربرداری است که برای گرفتن عکس از مغز و یا ستون فقرات استفاده می شود. این موارد می توانند علائم تومور مغزی، سکته مغزی، عفونت، مولتیپل اسکلروزیس، برخی شرایط ژنتیکی و موارد دیگر را جستجو کنند.
  • پونکسیون مایع کمر آزمایشی است که در آن پزشکان یک سوزن کوچک در قسمت کمر فرو می کنند تا نمونه ای از مایع نخاع را که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است، بگیرند. این می تواند به دنبال یافتن علائم عفونت یا التهاب باشد.
  • آزمایش خون ممکن است برای کودک شما انجام شود. اینها ممکن است شامل آزمایشگاه های اساسی برای بررسی تغییرات الکترولیتها یا علائم عفونت، یا آزمایشات پیچیده تر مانند آزمایشات ژنتیکی برای اختلالات خاص باشد.

متخصصان مغز و اعصاب کودکان بخشی از یک خانه پزشکی هستند

در بسیاری از موارد، متخصصان مغز و اعصاب کودک به عنوان یک تیم با متخصصان اطفال یا سایر پزشکان مراقبت های اولیه همکاری می کنند. متخصصین مغز و اعصاب کودک نیز غالباً با فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران و گفتاردرمانی همکاری نزدیک دارند تا به کودک شما کمک کنند تا رشد کند و در حد توان خود بیاموزد. علاوه بر این، متخصصان مغز و اعصاب کودکان ممکن است برای مراقبت از کودکانی که دارای مشکلات پزشکی پیچیده تر یا جدی تر هستند، مانند صرع، نقص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی، با سایر متخصصان اطفال همکاری کنند. اینها شرایط مزمن هستند که نیاز به مراقبت مداوم و پیگیری دقیق در تمام دوران کودکی و نوجوانی دارند.

هرچه زمینه های عصب شناسی کودکان گسترش پیدا می کند، برخی از فوق تخصصان مغز و اعصاب در زمینه های اختصاصی تری فعالیت می کنند و دارای تخصص های ویژه تری هستند. در خصوص مشکلات پزشکی به ویژه پیچیده، گاهی اوقات ممکن است کودک شما به یک فوق تخصص مغز و اعصاب که در یک حیطه کاری خاص است، ارجاع شود، مانند یک فوق تخصص مغز و اعصاب که به طور عمده کودکان را با سکته مغزی درمان می کند یا کسی که در درمان تشنج نوزادان و کودکان کار می نماید. متخصص اطفال می تواند در صورت لزوم شما را به چنین فوق تخصصی ارجاع دهد.

# ##
5 1 امتیاز